onsdag 4 juli 2007

Igelkotten Kotten

Vid tolvtiden igår när jag satt och försökte låta bli att somna på jobbet så började en trafikant uppvisa ett suspekt beteende vid hissen. Han gick in. Ut. In igen. Viftade lite med armarna. "jävla narkoman" tänkte jag.. och såg honom komma emot mig. "Fräsh knarkare" var min nästa tanke, när han säger "Du, har du en sopborste eller något?? det är en igelkott som har gått in i hissen... Och jag tänkte... ja.. han ska väl inte åka upp och ja du vet... åka nånstans direkt så tja...".

Jag ÄLSKAR igelkottar. Och är inte rädd för fem heller, så jag säger att jag kan gå ut och ta hand om kotten. Han ser tacksam ut och säger " Vad snällt, men tänk på alla bakterier om du har djur hemma". Nu tycker jag definitivt att han är VÄLDIGT söt - men sånt där romantiskt har man ju inte tid med på jobbet så jag tar skyffeln och går ut i biljetthallen.

Hittar en liten förskrämd och ilsken kotte som nu lämnat hissen men VÄGRAR att flytta på sig... så väldigt försiktigt makar jag över honom på skyffeln med hjälp av min borste. Kotten spottar och fräser och drar ihop sig till en liten boll som låter väldigt mycket. Så där står jag med en sopskyffel med en igelkott på och tänker "jaha men vad ska jag göra NU då????" och bestämmer mig rask för att kila över vägen med kotten och dumpa honom i parken mitt emot. Sagt och gjort. Jag bär iväg honom till parken där han med ett avskedsspottande riktat mot mig pinnar iväg och sen ser jag inte honom mera den kvällen.

På stationen bredvid min finns en katt som brukar gå in i biljetthallen ganska ofta. Det har den gjort i flera år. På en annan station har sorkar bosatt sig och på ytterligare en station finns muterade jättespindlar.

Jag tycker det är ganska rart med olika typer av stationsdjur på jobbet... och det är fantastiskt att se hur trafikanterna som annars går med tunnelseende genom biljetthallen (nej det är ingen ordvits för jag sitter på en utomhusstation) plötsligt blir engagerade och vill rädda de här djuren.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men! Kotten kanske var på väg och skulle hälsa på släktingar. Så kastar du ut honom! :)

Anonym sa...

Trevligt med djur på jobbet! Jag hade en kotte som bodde under min altan utanför köket i vintras. Den vaknade till här i april någongång, och tog ett par timmar på sig att kliva upp, alltmedan det den hostade och fräste en hel del där under trätrallen. Men det är förståeligt - man blir nog lite torr i halsen av att ligga och sova flera månader... :) Jag satt ovanpå och drack förmiddagskaffe i solen, och kunde se när den så sakteliga lommade iväg till skogs sen... :) Den hälsar fortfarande på ibland: det finns nog en hel del insekter kring min trädgårdsdamm, som säkert smakar gott i värmen. :)

Lucknuckan sa...

http://youtube.com/watch?v=Uj3WNYYzPv4

djur är också människor! lite respect för kotten som ville in till stan och ta sig en bira.